Діти з порушенням опорно-рухового апарату

Введіть підзаголовок тут

Причини порушення опорно-рухового апарату

     У всіх дітей даної категорії провідним є недорозвинення, порушення або втрата рухових функцій. Домінуючим серед цих розладів є дитячий церебральний параліч.Залежно від тяжкості ураження, такі діти можуть пересуватися самостійно, на милицях, за допомогою «ходунка», у візку. Водночас, чимало з них можуть навчатися у звичайній школі за умови створення для учнів безбар'єрного середовища, забезпечення спеціальним устаткуванням (пристрої для письма; магнітні дошки; шини, які допомагають краще контролювати рухи рук;обладнане робоче місце, що дає змогу утримувати певне положення тіла тощо). 

До порушень опорно-рухового апарату призводять різні причини:

- захворювання нервової системи;

- дитячий церебральний параліч;

- поліомієліт;

- вроджені патології опорно-рухового апарату;

- вроджений звих стегна;

- кривошия;

- аномалії розвитку хребта (сколіоз);

- клишоногість та інші деформації стоп;

- недорозвиток і дефекти кінцівок;

- аномалії розвитку пальців кисті;

- артрогрипоз (вроджене каліцтво);

- набуті захворювання і порушення опорно-рухового апарату;

- травматичні ураження спинного і головного мозку, кінцівок;

- поліартрит;

- захворювання скелету (туберкульоз, пухлини кісток, ос­теомієліт);

- системні захворювання хребта (рахіт, хондродист).

Класифікація порушень опорно-рухового апарату

Діти з церебральними паралічами 

          Дитячий церебральний параліч (ДЦП) - одне з важких порушень психофізичного розвитку дітей. Воно виявляється, насамперед, у порушеннях рухових функцій, які часто поєднуються з розладами мовлення, іншими ускладненнями формування психічних функ­цій особистості, а нерідко - і зниженням інтелекту. Серед інших порушень опорно-ру­хового апарату дитячий церебральний параліч є найбільш інвалідизуючим захворюванням дитячого віку.

Причини (етіологія) дитячого церебрального паралічу різноманітні. 

      Раніше це за­хворювання вважалося результатом лише внутрішньої родової травми дитини. Упродовж двох останніх десятиліть численні дослідження і спостереження над цією категорією дітей призвели до змін поглядів на етіологію і патогенез захворювання. Виявлено раніше не­відомі фактори, які зумовлюють виникнення дитячого церебрального паралічу, а саме: інфекції, інтоксикації, пологові травми тощо. Виходячи із тривалості впливу шкідливих фак­торів на мозок плоду і дитини, виділяють три групи факторів, що діють:

- у внутрішньоутробному періоді;

- підчас пологів;

- у період новонародженості, коли вищі відділи мозку ще не сформувалися (до 2-Зроків).

Найбільш негативний вплив в етіології дитячих церебральних паралічів має внутрішньоутробна патологія. Шкідливі фактори, які діють внутрішньоутробно, можуть бути різноманітними: інфекційні захворювання матері під час вагітності (краснуха, грип, нейроінфекції, токсоплазмоз та ін.), токсикоз вагітності, резус- і групова несумісність крові матері і плоду, хронічні захворювання матері (туберкульоз, ревматизм та ін.), гормональні порушення під час вагітності, травми матері, інтоксикації лікарськими препаратами (ал­коголь, антибіотики, протизаплідні засоби), недоношення і переношення.

Усі ці фактори зумовлюють стан хронічного кисневого голоду (гіпоксію) і зниження адаптаційних можливостей плоду, що може негативно вплинути на плід навіть при пологах, що протікають нормально.

       Під внутрішньородовою черепною травмою розуміють сукупність різних форм па­тології (вузький таз, неправильне положення плоду, швидкі пологи, акушерське втручання та ін.), які призводять до ядухи (асфіксії), що нерідко поєднується з механічною травмою мозку новонародженого. Внаслідок внутрішньочерепної родової травми відбувається роз­лад мозкового кровообігу, крововилив у речовину мозку і мозкові оболонки.

Деякі автори вважають, що в основі окремих випадків захворювання на дитячий це­ребральний параліч певну роль відіграє спадковий фактор.

        При церебральному паралічі людина неспроможна повністю контролювати моторні функції. Залежно від зони ураження і важкості пошкодження центральної нервової системи у таких осіб можуть спостерігатися один або кілька з перелічених нижче 

симп­томів:

• судоми м'язів;

• проблеми з тонусом м'язів, тобто, у стані спокою вони занадто розслаблені або занадто напружені;

• мимовільні рухи м'язів і кінцівок;

• порушення ходи та інших рухів;

• різні види нападів;

• незвичайні відчуття, нечутливість до болю, або, навпаки, підвищена чутливість шкіри;

• порушення зору, слуху і мовлення;

затримка психічного розвитку. 

Форми ДЦП

     Відповідно до останньої вітчизняної класифікації, розроблені згідно з класифікацією ВООЗ (Всесвітньої організації охорони здоров'я), розрізняють 5 основних форм захво­рювання: подвійна геміплегія, спастична диплегія, геміплегічна чи геміпаретична, гіперкінетична, тонічно-астенічна форми. Усі ці форми можуть поєднуватися.

1. Подвійна геміплегія- найважча форма, характеризується руховими розладами в усіх кінцівках. Ступінь порушення функцій верхніх і нижніх кінцівок може бути однаково тяжким (зазвичай параліч більше виражений в руках), швидко розвивається тугорухливість у суглобах (контрактури). При цій формі завжди наявні виражені мовні розлади у формі псевдобульбарної дизартрії в поєднанні із затримкою мовного розвитку. У хворих з по­двійною геміплегією часто спостерігається розумове недорозвинення ступеня важкої де­більності, імбецильності чи навіть ідіотії.

2. Спастична диплегія- часто спостережувана форма, відома під назвою хвороби Літтла, характеризується руховими розладами, за яких більше уражуються нижні кінцівки. Ступінь порушення рук може бути різним: від виражених парезів до легкої моторної незграбності при цілеспрямованих рухах. У 70-89,6% випадків спостерігаються мовні роз­лади, рідше - затримка мовного розвитку, різні види дизартрії, моторна алалія. Інтелек­туальний дефект менше виражений, частіше це затримка розвитку.

З. Геміплегічна чи геміпаретична форма.При цій формі рухові розлади спосте­рігаються в правих чи лівих кінцівках, важче уражуються руки. Мовні розлади спостеріга­ються у 25-45% випадків, найчастіше - затримка мовленнєвого розвитку, рідше - по типу псевдобульбарної дизартрії й моторної алалії. Інтелектуальний дефект різного ступеня вираженості спостерігається у 70% дітей даної форми, у яких 25-35% - олігофренія, у 45-50% дітей - затримка психічного розвитку.

4. Гіперкінетична форма характеризується насильницькими рухами різного харак­теру (хореїчний гіперкінез, атетоз, торсіонна дистонія). Інтелект найчастіше буває збе­реженим чи нерізко зниженим. Мовні порушення спостерігаються у 90% дітей, головним чином у вигляді гіперкінетичної дизартрії.

5, Тонічно-астенічна чи в'яла формадитячого церебрального паралічу характери­зується різким зниженням м'язового тонусу й порушенням координації рухів. Мовні роз­лади спостерігаються у 60-90,9% дітей у вигляді мозочкової, рідше - псевдобульбарної дизартрії. Інтелектуальний дефект спостерігається у 55% хворих, ступінь вираженості його варіює від олігофренії (дебільності й імбецильності) до легкої затримки психічного роз­витку.

Деякі автори виділяють у самостійну форму й інші клінічні синдроми: мозочкова фор­ма; псевдобульбарний параліч.

Мозочкова формахарактеризується порушенням координації рухів у поєднанні зі спастичними паралічами. При цій формі розумове недорозвинення буває рідко, а якщо й буває, то помірно виражене. Мовні розлади у формі мозочкової дизартрії спостерігаються у 60-75 випадках.

Освітні аспекти

Раннє діагностування дає змогу вчасно надати дітям із церебральним паралічем необхідну допомогу і запобігти багатьом проблемам. У перші роки життя такі малята отримують потрібні їм послуги безпосередньо в сім'ї - з ними працюють педагоги, ло­гопеди, фахівці з лікувальної фізкультури і трудотерапії, соціальні працівники, психо­логи та інші спеціалісти. Вони надають необхідну інформацію батькам, підтримують їх і навчають ефективно працювати зі своїми дітьми.

Діти з церебральним паралічем потребують:

• допомоги логопеда;

• сеансів лікувальної фізкультури;

• занять із трудотерапії;

• медичної допомоги;

• допомоги служб підтримки сім'ї;

• занять із фахівцями з навчання і виховання маленьких дітей;

• допоміжних засобів.

Коли діти дорослішають і починають ходити до школи, інтенсивність додаткових видів послуг має змінюватися залежно від індивідуальних потреб учнів. Вони можуть отримувати медичну допомогу і технічну підтримку, здобувати звичайну або спеціаль­ну освіту, користуватися можливостями для праці і відпочинку, які надає суспільство тощо. У деяких випадках за такими особами закріплюється спеціальний обслуговую­чий персонал. Люди з церебральним паралічем звичайно здатні до незалежного життя, хоча в деяких випадках вони можуть потребувати сторонньої допомоги.

Підтримка сім'ї є одним із ключових чинників, який значною мірою визначає доб­робут дитини. При правильному навчанні і вихованні в дитинстві багато осіб із цереб­ральним паралічем, незважаючи на тяжкі вади, живуть активним, незалежним життям, навчаються в коледжах, університетах, працюють тощо.

Для дітей з наслідками поліомієліту та дитячими церебральними паралічами функціонують спеціальні загальноосвітні навчальні заклади.

         Навчання дітей, які потребують соціальної допомоги та реабілітації в домашніх умовах, здійснюється за індивідуальним планом, що складає вчитель , враховуючи психофізичні особливості та пізнавальні можливості учнів. Для цього попередньо проводиться-вивчення стану рухових функцій дитини, мовлення, інтелектуального розвитку тощо. У процесі обстежень звертається увага на працездатність, активність, цілеспрямованість, особливості уваги, пам'яті. На основі цих та інших даних у вчитель отримує уявлення про інтелектуальний розвиток учня з церебральним паралічем. У всіх випадках визначаються найбільш дефектні і найбільш збережені функціональні системи.
       З опорою на збережені функціональні системи вчитель проектує навчальний процес, який має корекційну спрямованість.   
    Важливою умовою успішності індивідуального навчання є визначення освітніх і крекційно-розвиткових підходів, добір відповідних методик, засобів навчання.
      Кожний урок, який проводять учителі індивідуального навчання, має і навчально-виховний, і корекційно-розвитковий характер. Структура уроку відрізняється від занять в загальноосвітній школі.
Урок для дітей із ДЦП складається з таких етапів:

- психологічної підготовки (1-2 хв);

- логопедичної розминки (2 хв);

- основного етапу (20-25 хв);

- фізкультхвилинки (5 хв);

- заключного етапу (5-6 хв).

    Урок починається з психологічної підготовки учнів до роботи. З цією метою використовуються найрізноманітніші заходи: розгляд цікавого малюнка, яскравих сторінок підручника, нових іграшок тощо. Застосовуються також такі корекційно наповнені, ефективні методи і форми підготовки дітей до навчальної праці, як аутотренінг, бесіда-діалог з батьками та дитиною про її самопочуття предметно-практична діяльність, логопедична розминка в ігровій та віршованій формах, використання коротеньких пісеньок, лічилок, віршиків, зрештою - поцілунку мами як спонукання дитини до успішної роботи.   
         Згадані прийоми нетрадиційні, вони близькі і звичні дітям, доступні і приємні для них, тому створюють бадьорий робочий настрій, допомагають долати труднощі, стимулюють працездатність й інтерес до навчання і головний фактор успішного розвитку - бажання вчитися. Слід використовувати різні форми організації індивідуального навчання: уроки за предметами, спеціальні форми організації навчання, інтегровані уроки.
       Зокрема проводиться робота з пам'ятками: "Вчись правильно, виразно читати", "Вчись складати план прочитаного", "Вчись працювати із заголовком твору", проводяться уроки-змагання, використовується самостійна робота з підручником.
Важливим є питання присутності батьків на заняттях!
Досвід засвідчує, що присутність батьків зазвичай викликає у дітей неадекватну поведінку і це негативно впливає на проведення занять. Доцільніше зрідка запрошувати батьків на заняття, щоб поділитися певними успіхами чи проблемами дітей, продемонструвати їм окремі прийоми роботи. 
Під час проведення занять, особливо в початкових класах, у спеціальній педагогіці прийнято використовувати найрізноманітніші засоби підтримки уваги і працездатності учнів з ДЦП, що зумовлено нестійкістю їхньої уваги, швидкою стомлюваністю.

Практики виділяють п'ять основних груп засобів, які найширше використовуються вчителями індивідуального навчання: 
- фізхвилинка, рухливі ігри;

- різноманітне унаочнення (роздаткові картки, малюнки, картини, ілюстрації, калькулятор тощо);

- дидактичні ігри (з дитячим конструктором, мозаїкою, розрізними малюнками тощо);

- дозування матеріалу на змістовно завершені порції, новизна змісту; 

- практичні вправи на розвиток мислення, пам'яті, уваги, мовлення.

      Основний дефект при церебральному паралічі - рухові порушення, які значною мірою визначають специфіку навчальної діяльності цих дітей. Це виявляється не тільки на сформованості рухових навичок і умінь, а й у недостатності більш складних моторних функцій, необхідних для навчальної діяльності, в основі яких - рух (зорово-моторна координація, просторовий аналіз і синтез, праксис). 
    Труднощі навчальної діяльності дітей ДЦП обумовлені також порушеннями мовлення. Вчитель, який працює з дитиною ДЦП повинен консультуватися з логопедом щодо проведення артикуляційної гімнастики.
Аналізуючи проблеми фізичного стану дитини з ДЦП, слід вказати на повільне, нечітке, а іноді незрозуміле мовлення, порушення зору, слуху, гіперкінези, порушення дрібної моторики, що в багатьох випадках утруднює процес навчання. Тому вся корекційна робота спрямована на подолання цих недоліків.
Вчитель на початку уроку проводить логопедичні розминки, вправи для розвитку дрібної моторики, в середині уроку - вправи для зняття втоми очей, корекцію уражених психічних процесів, пам'яті, мислення, уваги; вправи на розвиток м'язового відчуття, сенсорики, корекцію слухуПісля 15-20 хвилин уроку проводиться фізкультхвилинка тривалістю 5 хвилин. Для правильного проведення фізкультхвилинки вчитель індивідуального навчання радиться з учителем фізкультури, інструктором ЛФК.
Поради вчителю:

- Дізнайтеся більше про порушення дитини, про організації ,які надають допомогу та джерела, з яких ви можете отримати корисну інформацію.

- Інколи вигляд учня з церебральним паралічем справляє враження, що він не зможе навчатися як інші. Зосередьте увагу на конкретній дитині і дізнайтеся безпосередньо про її особисті потреби і здібності.

- Проконсультуйтеся з іншими вчителями, стосовно організації навчального середовища для саме цього учня. Батьки найкраще знають потреби своєї дитини. Вони можуть чимало розповісти про особливі потреби та можливості учня. Залучивши у свою команду фізіотерапевта, логопеда та інших спеціалістів, ви зможете використати найкращі підходи для конкретного учня, з огляду на його індивідуальні та фізичні можливості.

- Шлях учня до його робочого місця має бути безперешкодним (зручне відкривання дверей,достатньо широкі проходи між партами тощо) . Продумайте, яким чином він діставатиметься класу, пересуватиметься в межах школи, користуватиметься туалетом тощо.

- Можливо знадобиться, щоб хтось з персоналу чи учнів завжди був готовий допомогти учневі з порушеннями опорно-рухового апарату (потримати двері, допомогти на сходах тощо). Такі помічники мають бути проінструктованими спеціалістом та батьками.

- Навчіться використовувати допоміжні технології. Знайдіть експертів у школі та поза її межами, які б допомогли вам. Допоміжні технології можуть зробити вашого учня незалежним ( спеціальні пристрої для письма, додаткове устаткування для комп'ютера тощо).

- З допомогою фахівців чи батьків облаштуйте робоче місце учня з урахуванням його фізичного стану та особливостей розвитку навчальних навичок (для утримання постави в зручному положенні, для обмеження мимовільних рухів, полегшення письма, читання).

Сайт створено з метою розповсюдження корисної інформації для батьків, вчителів, студентів!
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати